Welkom op mijn weblog

Hoi!

Leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Je vindt hier alle in's en out's over mijn reizen naar Afrika.

Na een gedegen voorbereiding en 2 keer 'proeven', is het nu zover. Eind maart vlieg ik naar Mozambique, om 3 maanden later naar Madagascar te vliegen om daar met Caroline, een engelse verloskundige, een baby-opvanghuis op te richten. Een thuis voor achtergelaten baby's. Niet zomaar te vondeling gelegd, maar gedumpt op de vuilnisbelt. Hopeloze situatie, zou je misschien zeggen, maar dat is zeker niet zo! Er is altijd hoop, er zijn altijd kansen, bij God is er altijd een nieuw begin.

He raises the poor out of the dust
and lifts the needy out of the ash heap
that He may seat him with princes
-- Psalm 113:7-8 --

En daar mogen wij handen en voeten aan geven. Hoe, wat, waar? dat lees je op deze blog!

Groetjes, Rachel

maandag 10 november 2008

Welcome to my blog!

Jaja, hier is ie dan! Deze blog is speciaal de lucht in gegaan voor mijn reis naar Tanzania in juni 2009.

Huh? TANZANIA?!? Hoe dat zo?

Nou, dat zal ik je vertellen... In juni volgend jaar ga ik een week of 3 naar Tanzania om voor de stichting SaveAfricaNow vrijwilligerswerk te doen.

SaveAfricaNow? Klinkt groot, wie zijn dat?

SaveAfricaNow is een organisatie die AIDSwezen opvangt en vanuit hen vanuit uitzichtloze situatie waar zij zich in bevonden een nieuw thuis geeft en een echte toekomst.

Hmm, klinkt goed. Hoe doen ze dat dan?

SaveAfricaNow heeft even buiten Tabora 300 m2 grond waar het Salama (=swahili voor safe) project wordt gebouwd. Dat is eigenlijk een klein dorp met huizen waar een lokale grandmum een groep van 8-12 aidswezen onder haar hoede heeft. Deze kids kunnen naar school, krijgen de nodige medische verzorging en natuurlijk eten en drinken. Door de kinderen een full-package aan te bieden en echt een totale ommekeer in hun situatie te brengen, hebben ze niet alleen een goed leven op dat moment, maar ook de mogelijkheden om een toekomst op te bouwen waarin ze in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Dat wil niet zeggen dat deze kids het superrijk hebben, maar ze hebben genoeg om van te leven en een 'warm nest'. Zij zien dat er echt iets kan veranderen en daarmee groeit er een generatie op met een totaal andere visie op hun land en hun toekomst.

Het motto: Building Africa, one child at a time!

Geweldig toch om daaraan mee te kunnen helpen?

Wil je meer lezen over SaveAfricaNow, ga dan even naar hun website (en die vind je in het rijtje met links aan de rechterkant, is echt leuk om eens rond te snuffelen!)

En wat ga jij dan doen?

In totaal ga ik zo'n 3-4 weken naar Tanzania. De precieze planning is nog niet helemaal rond, maar zodra die vaststaat, vind je die ook hier terug.

De reis bestaat in elk geval uit:

2 weken met een internationaal gekleurde groep van zo'n 15 pers naar het Salama project om daar evenementen en activiteiten met de kids te ondernemen. Gave spellen, gezellige knutselfrutsels of een dans/zing wedstrijd, you name it en we kunnen het organiseren. Dus als je nou een supercreatief idee hebt wat makkelijk te realiseren is, Als er hier of daar iets geklust moet worden, is dat natuurlijk ook ideaal met een grotere groep, dus wie weet is het dorp straks een paar schommels of een fris kleurtje op de muren rijker.
1 week meehelpen op de grote campange met David Youngren (de oprichter van de stichting SaveAfricaNow)in the Kigoma district. Preach the Gospel, Heal the sick. Tienduizenden mensen komen naar deze outdoor Jesus festivals en het is natuurlijk geweldig om daaraan mee te werken!
Verder zit ook in de planning om mijn sponsorkindje via Compassion, Sakina, op te gaan zoeken. Zij woont in Tanzania, precies midden tussen Tabora en de kuststad Dar es Salaam (zo'n 30 km van de huidige hoofdstad Dodoma, vergeet al die namen maar weer als het je gaat duizelen ;) ) en het moet op de een of andere manier toch kunnen lukken om haar te zien als je zo dichtbij bent (al is 300 km in Tanzania natuurlijk best ver...).
Tot slot lijkt het me geweldig om een dagje op een Tanzaniaanse verloskamer mee te kijken (je bent verloskundige of je bent het niet), maar of dat gaat lukken... Nader bericht volgt!


Phieuw, dat is een hoop info ineens. Maarrreh, toch nog een vraagje... Je gaat vrijwilligerswerk doen en vraagt vervolgens mensen om jou te sponsoren. Hoe zit dat?

Kijk, dat zit zo. SaveAfricaNow is een organisatie die puur en alleen door donaties kan bestaan. Zij vinden het geweldig als er mensen zijn die vrijwilligerswerk komen doen, dat is een echte special time voor de kinderen en voor de vrijwilligers een once-in-a-lifetime-experience. Maar even naar Tanzania is niet goedkoop. En als de stichting alle kosten zou dekken, dan zou dat zo'n gat in het budget slaan, dat dat zwaar ten koste gaat van de fondsen voor de kinderen. En dat kan natuurlijk niet! Dus daarom moedigen ze hun volunteers aan om zelf sponsors te zoeken en dat doe ik dus.
Ben jij ook een van die sponsors?

Hoe werkt dat dan, als ik zou willen sponsoren?

Eigenlijk heel simpel. Stuur me even een mailtje en ik laat je weten wat de mogelijkheden zijn.

Enne, waar denk je dan aan?

Sponsoren kan op allerlei manieren. Je kunt natuurlijk een paar euro of een paar euro's meer overmaken naar mij rechtstreeks. Ik kan je garanderen dat jou euri's hartstikke goed terechtkomen.
Maar er zijn ook andere creatieve manieren om te sponsoren. Denk bijvoorbeeld eens aan je boekenkast. Hoeveel mensen hebben niet een boekenkast vol met boeken die je eigenlijk nooit meer leest! Als je nou 1 of meer van die (school)boeken hebt die er nog echt goed uitzien, zou je kunnen overwegen om die te 'doneren' voor mijn Tanzania-project. Wat ik daar dan mee kan? Nou, via bol.com kan ik je tweedehands boeken voor een goede prijs verkopen en de opbrengst zou dan de Tanzaniapot kunnen 'spekken'. En wie weet heb je zelf wel een superinventief idee om mee te helpen, dan hoor ik dat natuurlijk maar wat graag!

Misschien vind je het vreemd dat ik op deze manier sponsors zoek, maar als je bedenkt dat het geld wat je in dit project stopt, 100 procent ten goede komt aan de kinderen die door SaveAfricaNow worden opgevangen, is dat een garantie die in elk geval behoorlijk zeldzaam is. Hoezo voor 100% naar de kinderen? Ik dacht dat je je eigen kosten ook voor een deel met sponsorgeld wilde dekken? Dat klopt, maar ook dat is geld wat toch bij de kinderen terechtkomt. Ga maar na, als vrijwilliger kun je de kids een onvergetelijke tijd bezorgen en dat is ook hartstikke veel waard. En niet al het sponsorgeld wil ik in mijn eigen onkosten stoppen. Het lijkt me geweldig om een grote koffer vol met kleurpotloden, stickers, ballonnen en allerlei andere dingen waar behoefte aan is mee te nemen.

Op deze blog zal ik regelmatig bijhouden hoe de stand van zaken is en natuurlijk allerlei leuke weetjes over Tanzania, het project en de reis. Ik kijk er enorm naar uit en hoop dat je geniet van het lezen van deze blog. Laat ook vooral een berichtje achter als je langs bent geweest. Als je vragen hebt mag je die natuurlijk altijd mailen naar rachel.riemens (at) gmail (dot) com

Groetjes en tot blogs,
Rachel

1 opmerking:

  1. Bij deze bijt ik officieel het spits af. Hartstikke leuk om zo'n blog bij te houden, kan ik iedereen aanraden :) Als je bij reageer als: invult naam/URL en vervolgens je naam invult en de URL leeglaat komt je reactie eruit te zien zoals deze. Heel veel plezier met het lezen van deze blog en leuke opmerkingen, vragen, suggesties of wat dan ook zijn natuurlijk meer dan welkom!

    BeantwoordenVerwijderen

wil je reageren? Of zomaar even iets kwijt?? Dit is de plek!