Welkom op mijn weblog

Hoi!

Leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog. Je vindt hier alle in's en out's over mijn reizen naar Afrika.

Na een gedegen voorbereiding en 2 keer 'proeven', is het nu zover. Eind maart vlieg ik naar Mozambique, om 3 maanden later naar Madagascar te vliegen om daar met Caroline, een engelse verloskundige, een baby-opvanghuis op te richten. Een thuis voor achtergelaten baby's. Niet zomaar te vondeling gelegd, maar gedumpt op de vuilnisbelt. Hopeloze situatie, zou je misschien zeggen, maar dat is zeker niet zo! Er is altijd hoop, er zijn altijd kansen, bij God is er altijd een nieuw begin.

He raises the poor out of the dust
and lifts the needy out of the ash heap
that He may seat him with princes
-- Psalm 113:7-8 --

En daar mogen wij handen en voeten aan geven. Hoe, wat, waar? dat lees je op deze blog!

Groetjes, Rachel

dinsdag 27 oktober 2009

Summer has come!

Salami :-)

How's life in cold NL/BE?? Hier wordt het met de dag warmer... Vandaag zo'n 36 graden en een minimaal zeebriesje, phiew! Maar ook wel weer lekker om vaak even een duik in zee te nemen. Wat een luxe, he! Het is een supergoeie week geweest, veel gedaan, veel gebeurd. 'K zal proberen om van alles een beetje te vertellen, dus ga er maar lekker voor zitten :-)

Even wachten... Nog even wachten... Pizza!
Afgelopen weekend (na het posten van het vorige berichtje) ben ik met Ruthann, een van de amerikaanse meiden, naar de Dolphin gegaan. De Dolphin is een gezellig strandrestaurantje, supergoedkoop en hele lekkere dingen. En vooral: hele lekkere pizza's. En geloof me, na 2x per dag rijst en bonen (of zo nu en dan 'matapa' oftewel green leafy stuff, witte kool en 1x per week kip) is dat echt een traktatie. Dus wij naar de Dolphin, ergens halverwege de middag, en een pizza bestellen. Ze kijken hier nergens van op, dus 1 pizza voor 2 meiden is de gewoonste zaak van de wereld. De bestelling was een pizza Bahama, met tomaat, kaas, tonijn en ananas. Klinkt goed, zeker de ananas (is hier op de markt niet te vinden), dus moet goed komen, dachten wij. Blijkt dat de koks van de Dolphin de ananas ook niet konden vinden, want zonder ook maar iets te zeggen kregen we een pizza voor onze neus met tomaat, kaas, tonijn en banaan... Een 'interessante' combinatie, maar stiekem kei lekker :-) We hebben in elk geval goed gelachen en voor 2 euro pp hebben we lekker zitten smullen. TIA is hier de standaard afkorting die overal op toepasbaar is (This Is Africa). Je moet trouwens wel het geduld hebben om anderhalf uur op je pizza te wachten, maar met zo'n beach view is dat geen straf!

Practical Missions

Jaja, de groepen zijn ingedeeld en ik heb een supertoffe practical missions day. De ochtend ben ik in de clinic om mee te helpen. Soms mee patienten zien, soms achter de schermen van alles en nog wat doen. Vrijdag hebben we met z'n 3en de medicatiekamer eens goed uitgemest en opgeruimd. De hele zomer heeft de clinic op minimum personeel gedraaid, dus dat was best wel nodig en superfijn dat wij dat nu in 1 ochtendje voor elkaar hadden (dat wil zeggen, 2/3 vd planken is klaar). Iedere week is het weer afwachten hoe de dag eruit gaat zien, maar ik kan nu al verklappen dat het superinteressant gaat worden en meer dan de moeite waard :-)
's Middags zit ik in het Mieze Public Health Team. Wat is dat??? Mieze (spreek uit mie-eezie) is een dorpje ongeveer een half uurtje bij Pemba vandaan en daar gaat Linda (een longtermer) iedere week op vrijdagmiddag naartoe om mn de dames korte lessen te geven over allerlei uiteenlopende onderwerpen mbt public health. En omdat het Cholera seizoen over een paar weken begint, ging het over cholera. Wat is cholera, hoe te voorkomen. Idioot eigenlijk dat je het over het 'cholera seizoen' hebt... Cholera is een diarreeziekte die prima te voorkomen is als je goede sanitaire voorzieningen hebt en vooral een goede scheiding van afvalwater en drinkwater. En dat is hier verre van ideaal. Mensen werken de hele dag in het veld, geen latrines of toiletten, dus de weide natuur als enige mogelijkheid. Dan komt het regenseizoen, hevige hevige regenbuien, en je hebt gecontamineerd (besmet) water overal. Resultaat: Mozambique heeft het hoogste aantal cholera-gevallen per hoofd van de bevolking ter wereld. That's bad. Dus voorlichting en uitleg over preventie is extreem belangrijk! En de Miezans waren zo aandachtig aan het luisteren, echt geinteresseerd. En gelukkig zijn er preventiemaatregelen die ook echt werken. Dat was mooi om te zien. Deze eerste Mieze outreach was een succes!

Festa
Feestje :-) Altijd leuk. Sarah en Nathan, de 2 kartrekkers van de school nodigen iedere week 2 colour teams uit om lekker samen te eten. En dat was vrijdagavond na de practical missions voor mijn team (Silver Trumpets, YAY). Supergezellig, gewoon lekker zitten kletsen en genoten van een aubergine-tomaat-geitenvlees-pasta. Huh?!? Jazeker, je moet wat als wilt kokkerellen in Mozambique en eerlijk is eerlijk, het was superlekker! Leuk om zo ook de staff beter te leren kennen en een relaxte avond te hebben.

America?
… naoum (nee), Hollandia is dan mijn antwoord. Die vraag krijgen wij lightcoloured lady's regelmatig van de Mozambikanen om ons heen. Dat wil zeggen... Wat ze zeggen klinkt als America. Gisteren kregen we een bijzonder nuttige Makua taalles. En wat blijkt... De echte vraag is 'Amareka?' oftewel 'wil je mijn vrouw zijn'...!!! Toch mazzel dat ik niet uit the States kom :-)

Internet...

...is de afgelopen week continu down geweest. Dus het is nu zaterdagmiddag en ik zit dit berichtje te typen op mijn laptop, maar wanneer ik de kans heb om te posten, is even de vraag :-) Anyway, als jullie dit lezen, zijn de kabels weer gerepareerd (de halve provincie zit zonder internet!). Maar, niet getreurd, ik heb een telefoon :-), dus je kunt me altijd een sms'je sturen. Alleen niet naar het nummer dat jullie gewend zijn, k heb nl een mozambikaans SIM-kaartje, dus ook een moz nummer.
+258 828139552

School

Deze week was de gastspreker Charles Stock, pastor in Pennsylvania en die heeft echt gave lessen gegeven. En natuurlijk hebben we classes gehad van Rolland en Heidi Baker en dat is gewoonweg genieten. Zo veel praktische dingen, maar ook met elkaar grasduinen in de Colossenzenbrief. Verder heeft een Amerikaans echtpaar hun ervaringen in Zambia verteld en dat is echt tof om te horen. Zij zijn al jaren actief in de afgelegen dorpen in Zambia. Hun voornaamste focus ligt op sustainability. Dat is het 'houdbaar maken' van projecten voor de lange termijn. Sommige situaties vragen om noodhulp. Maar noodhulp is een korte-termijn gericht gegeven. En om op de lange termijn echt vooruitgang te boeken, is het belangrijk om niet alleen de noodhulp te geven, maar ook te denken aan het sustainable maken van een project. En die combinatie, dat is het terrein van dit koppel. Hun ervaringen zijn goud waard. Heel afwisselend dus, en echt super de moeite waard. Niet te geloven dat we hier nog maar 2 weken zijn, het voelt al zo veel langer! En het is leuk om iedereen beter te leren kennen, inmiddels weet ik bijna alle namen (80 namen...) en we zijn echt voor deze tijd de Pemba Family. It's a privilege to be able to be @ this school!

HUNGARA OPA RIEMENS!!! Wanneer dit online gaat komen weet ik niet, maar ik zit nu te typen op 24 oktober en dat is verjaardag van mijn opa! Dus GEFELICITEERD OPA!!! Ik hoop dat het een supergezellige dag is geweest!

De komende week wordt een boeiende week. We hebben veel lessen van Brian gepland staan. Brian is hier long-term missionary en heeft een schat aan ervaring met ons te delen. En wat ook supergaaf is: komend weekend gaat mijn colour team op OUTREACH!!! 3 dagen de bush in is echt iets bijzonders, met z'n allen achter in een grote truck met bagage. Geen stromend water (laat staan drinkwater, dus je moet echt al je water meenemen), geen electriciteit, met een beetje mazzel een latrine, en zoniet de weide natuur. Tentjes en kraaiende hanen vanaf 4 uur 's morgens :-). Pemba hier is de grote stad met nog relatief veel westerse invloeden, maar zodra je de kleine dorpen in de bush ingaat, stap je echt een andere wereld in. Ik ben benieuwd wat we mee gaan maken en wat we kunnen leren van de Mozambicans. Geloof me, natuurlijk zijn er kleine praktische dingen die je kunt overbrengen aan de Mozambicans, maar als je de tijd neemt om bij hen te zitten en gewoon van hen te leren, dan ontdek je pareltjes!

Iedereen bedankt voor alle lieve reacties, mailtjes etc. Superleuk om steeds als ik de kans heb om online te komen, zo'n stroom aan berichtjes te zien. Ik heb gewoonweg niet de internettijd om iedereen persoonlijk te antwoorden, maar op deze manier wil ik toch even zeggen: THANKS!!!

Er is nog veel meer te vertellen, maar voor nu ga ik het hier even bij laten. Heel veel liefs en groetjes vanuit een heerlijk zonnig Mozambique.

Ate logo! Rachel

4 opmerkingen:

  1. Ha Rachel,

    Super meid om te lezen dat je het zo goed hebt daar! Ik begin zo weer heimwee te krijgen naar Africa. Heel Afrikaans en herkenbaar trouwens, dat Amareko, haha. Wat moet jij gelachten hebben toen je erachter kwam! We volgen je verhalen hier en bidden voor je!
    Liefs Marije B

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Rachel,
    Leuk om te horen wat je mission school allemaal inhoudt! Zo te horen ook veel praktijk. Lijkt wel een stage?? Die pizza klinkt mij ook lekker in de oren hoor!
    Grietjes, Radovan & Sandra en Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Rachel,

    ben jij even blij dat je NL-se bent?!!! hahaha, echt in een deuk gelegen om dat Amareka!!! hahaha
    Het klinkt nog altijd fantastisch zeg. Ik zou er zo ook naartoe gaan, misschien dat ik je in de toekomst daar voor een vakantie op kan komen zoeken, maar dat missionarissenwerk laat ik toch echt aan jou over ;-).
    Trouwens die Afrikaanse dames doen er wel lang over om Weert te bereiken zeg..... Het is hier nog altijd rustig, helaas. Niet echt goed voor de cijfers en onze studenten, want die zien en doen ook niets in deze periode.... enfin zal binnenkort het tij wel keren denk ik zo.
    We hebben wel een internationale afdeling momenteel, jij in Afrika en de dames van de marathon zitten nu in Amerika, die moeten zondag rennen. Ik ben heel erg benieuwd!

    Goed meid, kijk weer uit naar al je avonturen. X Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahaha, je hebt dus al veel aanzoeken gehad!
    leuk om een klein beetje mee te beleven hoe het daar is :-)

    Xx Roy & Laura

    BeantwoordenVerwijderen

wil je reageren? Of zomaar even iets kwijt?? Dit is de plek!